قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

«الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ؛ آنان که براى دستیابى به حقیقت، به سخن گوش مى‌سپارند و بهترینِ آن را پیروى مى‌کنند. اینانند که خدا آنان را راه نموده است و اینانند خردمندان.» (زمر، 18)

زندگی‌نامه دکتر همدانی

پنجشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۴:۴۳ ق.ظ
آیت‌الله دکتر سید نیاز همدانی

دکتر سیدنیاز محمد همدانی از شیعیان برجستۀ پاکستان و اولین کسی هستند که از آیت‌الله دکتر محمد صادقی تهرانی موفق به اخذ اجازۀ اجتهاد یا به عبارت درستش استشهادنامۀ فقهی شده‌اند که عالی‌ترین استشهادنامۀ فقهی از جانب آیت‌الله صادقی تهرانی برای ایشان صادر شده است. همچنین دکتر سیدنیاز محمد همدانی مورد تأیید دفتر و شاگردان باسابقۀ آیت‌الله صادقی تهرانی هستند، عقاید اصیل قرآنی دارند و عدالت و شجاعتشان در بازگو کردن مسائل فقهی مورد تأیید است لذا در میان شاگردان آیت‌الله صادقی تهرانی، ایشان شایستگی بیشتری برای استنباط فقهی دارند. خوشبختانه ایشان مسلط به زبان فارسی نیز هستند و به منظور فرستادن پرسش، قرآنیان گرامی می‌توانند از طریق صفحۀ شخصی https://www.facebook.com/syed.muhammadhamadani در فیس‌بوک1 با دکتر همدانی در ارتباط باشند و سؤالات شرعی جدیدشان را مطرح کنند. در ادامه به منظور معرفی بیشتر ایشان، زندگی‌نامه و تصاویر دو اجازۀ خاص ایشان از آیت‌الله صادقی تهرانی آمده است.

دیدگاه‌ها

دکتر همدانی یک دانشمند، متفکر و فقیه اسلامی با دیدگاه ویژه دربارۀ دین و جامعه انسانی هستند. از نظر ایشان وظیفۀ اساسی دین، رهبری انسان و جامعۀ انسانی به سوی خدا و پایان بخشیدن به دردها، رنج‌ها و نابسامانی‌های فردی و اجتماعی از طریق برقراری عدالت اجتماعی در همۀ ابعاد زندگی است و چنانچه دینی نتواند بشر و جامعۀ بشری را به سوی خدا سوق دهد و در برقراری عدالت اجتماعی نقشی نداشته باشد نباید اسم دین را بر چنان دینی نهاد و گرویدن به چنان دین بی‌خاصیتی نشانۀ بی‌عقلی خواهد بود.

برخلاف روش عمومی علماء که اصرار دارند مردم از آن‌ها کورکورانه تقلید کنند، دکتر همدانی تأکید و پافشاری زیادی بر پایان بخشیدن به این تقلید کورکورانه می‌نمایند. ایشان معتقد هستند که همین تقلید کورکورانۀ مردم از علماء و تقلید کورکورانۀ علماء از علمای گذشته است که موجب عقب‌ماندگی مسلمانان شده است. ایشان از عموم مسلمانان، به ویژه قشر تحصیل کرده تقاضا دارند که در قرآن کریم تفکر و تدبر نموده و به این تقلید شوم کورکورانه که ریشۀ اساسی همۀ بدبختی‌های مسلمین است، پایان دهند.

ولادت تا سفر به ایران

دکتر همدانی در 10 تیر 1338 هجری شمسی در کویته، مرکز ایالت بلوچستان پاکستان، در یک خانوادۀ متدین دیده به جهان گشودند. پدر ایشان سید عالم شاه که مردی دانشمند و متفکر بودند در دبیرستان اسلامیه آن شهر معلم بودند. دکتر همدانی آموزش ابتدائی، تربیت دینی و روش اندیشه در معارف دینی را از پدر بزرگوار خود فراگرفتند. پس از پایان تحصیلات در سطح لیسانس از دانشگاه پنجاب، در سال 1362 هجری شمسی، در سن 24 سالگی برای فراگرفتن علوم اسلامی رهسپار حوزۀ علمیۀ قم گشتند. ایشان که علاقۀ شدیدی به علوم و معارف قرآن داشتند با دیدن اینکه قرآن در حوزۀ علمیه جایگاهی ندارد و آنچه به عنوان دروس اسلامی در حوزه تدریس می‌شود هیچ‌گونه ارتباطی با قرآن ندارد، بسیار مأیوس و دلسرد شدند. اما رحمت بی‌کران خدای متعال دست ایشان را گرفت و پس از حدود دو سال، با فقیه قرآنی آیت‌الله صادقی تهرانی آشنا شدند. از آن پس تا مدت پنج سال با آن فقیه قرآنی بزرگوار ملازم بودند و بحمدالله بهرۀ فراوان از علوم و معارف قرآن را از دروس آن بزگوار اندوختند. در این مدت پنج سال که ایشان قرآن را درس اصلی قرار داده و دروس رسمی حوزه را درس جنبی قرار داده بودند، با مشکلات فراوان و فشارهای زیادی از طرف مسئولین حوزه روبرو شدند. اما هر اندازه که این فشارها افزون‌تر می‌شد، مقاومت و استقامت ایشان در راه قرآن نیز بیشتر می‌شد. پس از آنکه گروهی از روحانی‌نماهای پاکستانی در 31 شهریور 1366 هجری شمسی بر درس تفسیر قرآن در مسجد امام رضا حمله کردند تعداد زیادی از طلاب پاکستانی که در آن درس شرکت می‌کردند از شرکت در آن کناره‌گیری کردند اما دکتر همدانی با مقاومت در برابر همۀ فشارها به شرکت در درس قرآن ادامه دادند.

علامه صادقی و آیت‌الله دکتر همدانی

مراجعت به پاکستان و اخذ مدرک دکتری

پس از تمرکز بر تحصیل علوم و معارف قرآن در طول پنج سال، ایشان از استاد خود آیت‌الله صادقی تهرانی استشهادنامه فقهی دریافت نموده و به کشور خود مراجعت نمودند. ایشان در زمان اقامت در حوزۀ علمیۀ قم علاوه بر دروس قرآنی به عنوان درس اصلی و دروس حوزوی به عنوان درس فرعی، تحقیقات عمیقی در روانشناسی اسلامی بر اساس قرآن کریم و احادیث معصومین انجام دادند و اندیشه‌های فارابی، ابن سینا، غزالی و مولوی را در این باب تحت بررسی قرار دادند. پس از مراجعت به پاکستان ایشان در علوم اسلامی، زبان و ادبیات عربی و زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه پنجاب مدرک فوق لیسانس اخذ نمودند.

ایشان در سال 1383 هجری شمسی، از واحد بین‌المللی دانشگاه کلمبو در رشتۀ طب جایگزین مدرک دکتری دریافت نمودند. عنوان تز دکتری ایشان «درمان از طریق ارتباط با دی‌ان‌ای» بود.

ایشان از سال 1385 هجری شمسی تاکنون، هرساله در کنگرۀ جهانی طب جایگزین شرکت نموده و مقاله‌های تحقیقی دربارۀ بهداشت روانی و بدنی از نظر تعلیمات وحیانی و روانشناسی ارائه و قرائت نموده‌اند.

آثار، تألیفات و فعالیت‌ها

دکتر همدانی تاکنون بیش از 15 کتاب در موضوعات اسلامی مختلف تألیف و ترجمه نموده‌اند. از تألیفات ایشان که تاکنون به چاپ رسیده است؛ «تفسیر سورۀ فاتحه»، «تفسیر سورۀ توحید»، «تفسیر سورۀ یس»، «مسألۀ شهادت ثالثه در نماز» و «تحقیق در مسائل تقلید» جایگاه مهمی دارند. ایشان سالیانه حدود 100 جلسه درس معارف قرآنی و اسلامی می‌دهند. ایشان در روح درمانی، درمان از طریق ریکی، درمان بیماری‌های روانی و تربیت و بازسازی روانی و اخلاقی کودکان و نوجوانان از طریق روان درمانی بر اساس طرق تبیین شده در روانشناسی مدرن و روانشناسی اسلامی تجرۀ گسترده دارند. برجسته‌ترین کار علمی دکتر همدانی، ترجمه و تفسیر قرآن به زبان اردو است که در آستانۀ چاپ است. همچنین ایشان مؤسسۀ احسان را نیز تأسیس کرده‌اند که هدف آن ایجاد آگاهی درباره ضرورت عدل و احسان در جامعه و بازسازی جامعه بر اساس آیۀ شریفۀ «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ...» (نحل، 90) است.2


اجازه اجتهاد
اجازه تربیت عرفانی


1. شاید برای برخی عجیب باشد که دکتر همدانی از طریق فیس‌بوک جوابگو هستند. به منظور رفع تعجب این دسته از دوستان باید گفت که دین اسلام؛ دین عقلانیت است و هرگز مخالف استفاده از ابزار و تکنولوژی روز نیست. ما بر این عقیده هستیم که امام زمان نیز وقتی ظهور می‌فرمایند، لباس مناسب و به عرف روز ظهور را می‌پوشند، سلاح روز ظهور را استفاده می‌کنند و بر وسیلۀ نقلیۀ روز ظهور سوار هستند. البته شاید برخی بگویند که امام زمان نیازی به ابزار ندارند. در جواب این دسته از دوستان نیز باید گفت که درست است که همۀ معصومین صاحب کرامت هستند اما الزاماً همیشه از آن استفاده نمی‌کنند و همان ابزارهای قدیمی مثل شنل، شمشیر و اسب نیز بالأخره ابزار هستند.

2. زندگینامۀ دکتر سیدنیاز همدانی

منبع: وبگاه قرآنیان